19
січня українці святкують третє і завершальне свято різдвяного циклу. Воно
називається Водохреща, Хрещення
Господнє або Йордан. У цей день прийнято пірнати у ополонки та
запасатися освяченою водою, за якою ходять на річку або до джерел. Така вода
володіє цілющою силою.
Історія
свята

Хрещенська
вода і її властивості
Опівночі
перед Хрещенням набрана з річки вода вважається цілющою; вона зберігалася за
образами на випадок поранення або тяжкої хвороби.
Ще
за тиждень до Хрещенням прорубували на річці ополонку, випилювали з льоду
великий хрест, ставили його над ополонкою та обливали буряковим квасом,
щоб був червоний. Біля хреста будували - теж з льоду престол. Все це
оздоблювали аркою з ялинових або соснових гілок - "царські врата".

На
річці, біля хреста, вся процесія зупиняється і стає на льоду великим кольоровим
колом. Після недовгої відправи священик тричі занурює в ополонку хрест і читає
молитву.
Коли
воду освячено, люди підходять до ополонки і набирають її в свої посудини. З найдавніших часів християнська церква вважає освячену йорданську воду святою.
Ця вода має силу очищувати і зцілювати душу й тіло людини. Йорданською водою
також збризкують будинок, щоб його обходило всяке нещастя. Деякі священики
навіть переконані, що не існує ліків кращих, ніж свята вода.
У
день Хрещення віряни можуть скупатися в ополонці, щоб вилікуватися від недуг.
Традиція купання на Водохреща є у всіх християнських країнах. Після того,
як батюшка освятить воду в ополонці, охочі занурюються з головою три рази,
хрестячись і промовляючи молитву. Суть обряду полягає в тому, що віруючі готові
піти за Христом, приймаючи хрещення і християнську віру. Він винятково
добровільний, оскільки ніхто не зобов'язаний пірнати в холодну воду.
Повір'я і
традиції

Після обіду дівчата бігають до річки вмиватися в "йорданській воді" - "щоб були рожеві лиця". На
Гуцульщині хлопці водять своїх дівчат до ополонки, "щоб ся вмила і красна
була".
У
місцевостях уздовж Дніпра було колись чимало вірувань та прикмет, пов'язаних з
"Йорданню". Так, коли процесія йшла на річку, то "знаючі"
люди придивлялися: якщо перед хоругвами пролетять горобці - нещасливий рік для
дітей, граки - для молодих людей, а якщо пролетять гуси, то старі люди в цьому
році будуть дуже хворіти, а то й помирати.
Попіл
після Різдвяних свят не можна зберігати - ні в хаті, ні на подвір'ї, тому що
"буде пожежа"; ввечері на Водохреща його треба винести на річку і
висипати на лід.
Наші
предки вірили, що коли священик занурює хрест у воду, всі чорти і всяка нечиста
сила вистрибують з річки та залишаються на землі до тих пір, поки якась із
жінок не прийде на річку прати білизну. Коли брудна білизна опуститься у воду,
то разом з нею пірнають у воду і всі чорти, що мерзли на землі. Тому побожні
люди похилого віку раніше не дозволяли своїм невісткам прати білизну протягом
цілого тижня після Хрещення - "щоб більше вимерло нечистої сили від
хрещенських морозів".
Після
Водохреща розпочинався новий весільний сезон, який тривав до Великого посту. Це
був час веселощів і розваг. Молодь збиралась на вечорниці, сім'ї ходили один до
одного в гості.
Кілька народних прикмет на
Водохреща
·
Якщо
все небо буде похмурим, то всякому хлібу родитися добре;
якщо ж тільки на сході
- добре вродить жито, на півдні - просо, на
півночі - гречка.
·
Якщо
цього дня ясна й холодна погода - на посушливе літо, похмура й сніжна - на
рясний урожай.
·
На
Богоявлення сніг іде - до урожаю, ясний день - до неврожаю.
·
Вірили,
якщо, йдучи на Йордан, пролетять поперед хоругв горобці, то велика смерть на
дітей, граки - на молодь, а гуси - на літніх.
·
Під
час освячення води йде сніг - добре роїтимуться бджоли і колоситимуться хліба.
·
Якщо
вдень випав іній, то у відповідний день треба сіяти пшеницю.
·
Йде
сніг - на врожай гречки: зранку - ранньої, вдень - середньої, а ввечері -
пізньої.
·
Коли
на Водохрещі випав повний місяць - бути великій воді.
·
Якщо
в цей день зоряна ніч - вродять горіхи і ягоди.
·
Йде
лапатий сніг - на врожай.
·
Якщо
похмуро - хліба буде вдосталь.
·
На
Водохрещі день теплий - буде хліб темний.
·
Коли
на Водохреща риба табунами ходить - на рої добре.
Немає коментарів:
Дописати коментар